چهارشنبه ۲۳ اسفند ۰۲

فوايد باورنكردني سركه سفيد براي سلامت بدن

سركه سفيد به دليل ظاهر شفافي كه دارد، سركه روح هم نام دارد. سركه سفيد يكي از محصولات خوراكي معجزه كننده است كه به غير از مصرف خوراكي و درماني جايگزين خوبي به جاي مواد شوينده است.
سركه سفيد كه گاهي اوقات سركه تقطير شده ناميده مي شود، سالهاست كه براي تميزكردن خانه ، پرورش گل و گياه و پخت و پز مورد استفاده قرار مي گيرد. شايان ذكر است كه سركه سفيد استفاده پزشكي نيز دارد.
سركه سفيد استاندارد خوراكي با فرمول (CH3COOH) يك مايع شفاف است كه محتوي 4- 7% اسيد استيك و 93 تا 96% آب است. برخي از انواع سركه سفيد مي توانند تا 20% اسيد استيك داشته باشد كه فقط در كشاورزي و به عنوان پاك كننده مصرف مي شود و براي مصرف خوراكي مناسب نيست.
سركه سفيد خوراكي در گذشته از تخمير چغندر قند ، سيب زميني ، ملاس يا كشك تهيه مي شده است اما در حال حاضر سركه سفيد بيشتر از تخمير اتانول بدست مي آيد كه بطور طبيعي حاوي ماده مغذي زيادي نيست و مواد ديگري مانند مخمر يا فسفات براي شروع روند تخمير توسط باكتريها به آن اضافه مي شود.



سفيدي دندان
سركه سفيد به عنوان سفيد كننده دندان‌ نيز به كار مي‌رود. سركه سفيد را به خميردندان خود اضافه كرده و دندان‌هاي خود را مسواك كنيد. به علاوه، با استفاده از سركه سفيد، از بوي بدن دهان نيز خلاص شويد.
افزايش سلامت پوست
براي سلامت و زيبايي پوست و موي خود از سركه سفيد استفاده كنيد. وجود استيك اسيد و آلفا هيدروكسي اسيد، به بهبود رنگ پوست و كوچك كردن منافذ كمك مي‌كند. براي مرطوب كردن پوست، دو قاشق غذاخوري سركه سيب را به آب حمام اضافه كنيد.
كاهش آفتاب سوختگي
يكي از بهترين خواص سركه، كمك به كاهش آفتاب سوختگي است. براي كاهش آفتاب سوختگي، تركيبي از سركه سفيد و آب را بر پوست آسيب ديده قرار دهيد.
ضد عفوني پوست

سركه سفيد به دليل داشتن خواص ضدباكتري، درمان و ضدعفوني كننده‌اي عالي براي پوست است. سركه، لكه‌هاي پوستي را از بين مي‌برد.
فوايد سركه سفيد
سركه سفيد براي اهداف پا‌ك كنندگيعامل پاك كنندگي طبيعي

سركه سفيد براي اهداف پاك كنندگي به كار مي‌رود. سركه به دليل داشتن محتواي اسيدي، روشي طبيعي براي پاكسازي است. در واقع يك ماده پاك كننده دوستدار محيط زيست است.
عامل ضد عفوني كننده و گندزدا
تركيبي از هيدروژن پراكسيد و سركه سفيد، مي‌تواند به عنوان عامل پاك كننده در خانه كاربرد داشته باشد. در نتيجه يك ضدعفوني كننده و گندزداي عالي است.
پاك كردن همه چيز
سركه سفيد به از بين بردن لكه و كثيفي از روي موادي مانند پارچه، فلز، كاشي، شيشه و خز كمك مي‌كند.
پاك كردن دستشويي
سركه سفيد را به مدت چند ساعت يا تمام طول شب، در دستشويي خود بريزيد، سپس با دقت بشوييد. حالا، يك دستشويي تميز داريد. همچنين، ريختن سركه بر شيرهاي آب نيز به داشتن محيطي تميز به شما كمك مي‌كند.
پاك كردن لكه فرشسركه سفيد و جوش شيرين را تركيب كنيد تا خميري شكل شود. آن را روي لكه فرش بماليد. با اين كار، فرش، تميز خواهد شد.
تميز كردن آلودگي قلم‌ موهاي نقاشي
براي پاك كردن رنگ‌هاي قديمي، قلم موها را در يك كاسه سركه خيسانده و روي اجاق گاز بگذاريد. اين كار به پاك كردن قلم موها كمك مي‌كند.
پاك كردن ادرار حيوانات خانگي
سركه سفيد مي‌تواند به پاك كردن ادرار حيوانات خانگي كمك كند. سركه اين كار را بدون بر جا گذاشتن بوي بد انجام مي‌دهد. سركه سفيد كاربردهاي ديگري براي حيوانات خانگي از جمله پاك كردن گوش و رفع مشكلات پوستي آن‌ها دارد.
رفع بوي بد
براي از بين بردن بوي بد از سركه سفيد استفاده كنيد. همچنين، توصيه مي‌كنيم بعد از برش زدن پياز يا در دست گرفتن يك چيز بدبو، دست‌هاي خود را با سركه سفيد و آب بشوييد تا بوي بد رفع شود.
كشتن ميكروب‌هاي حمام
همه مي‌خواهند حمامي تميز داشته باشند بنابراين انواع مايعات پاك كننده را براي حمام مي‌خرند. سركه سفيد، به تميز كردن حمام و كشتن ميكروب‌هاي موجود در وان كمك مي‌كند.
فوايد باورنكردني سركه سفيد براي سلامت بدن



۲. عامل ضد ديابت

اين مورد با مورد قبلي در ارتباط است. در واقع، سركه سفيد در حفظ سطح قند خون موثر است. همچنين استيك اسيد موجود در آن به پايين آوردن قند خون كمك كرده و خواص ضد ديابتي دارد. اين ماده، فرآيند تبديل كربوهيدرات غذاي مصرفي به قند را كند مي‌كند.
۳. كاهش سطح كلسترول

سركه به پايين آمدن سطح تري‌گليسيريد در بدن كمك مي‌كند. بنابراين با مصرف سركه سفيد مي‌توانيد از برخي مشكلات ناشي از كلسترول بالا مانند حمله قلبي و سكته مغزي جلوگيري كنيد.
۴. جلوگيري از حمله قلبي

همان گونه كه در مورد بالا گفته شد، سركه سفيد مي‌تواند كلسترول خون را پايين بياورد بنابراين در جلوگيري از حمله قلبي نقش دارد. اگر مي‌خواهيد از چنين بيماري‌هايي جلوگيري كنيد، مي‌توانيد مصرف سركه را در برنامه خود بگنجانيد.
۵. جلوگيري از سكته مغزي

بدن ما با سطح كلسترول پايين، مي‌تواند از سكته مغزي پيشگيري كند. با در نظر گرفتن اين‌كه درمان سكته مغزي كار سختي است، بهتر است با مصرف سكته، از بروز آن جلوگيري كنيد.
سركه سفيد
۶. جذب كلسيم را بهبود مي‌بخشد

كلسيم ماده‌اي مفيد است و بدن به آن نياز دارد. براي تامين كلسيم مورد نياز بدن، بايد شير بنوشيد. به هر حال، جذب كلسيم براي حفظ عملكرد بدن، ضروري است. اين‌جا سركه به كمك شما مي‌آيد. استيك اسيد موجود در سركه به جذب بهتر كلسيم كمك مي‌كند. در نتيجه، با مصرف سركه، استخوان‌هاي قوي‌تري خواهيد داشت.
۷. كاهش خطر پوكي استخوان

همان‌گونه كه در مورد قبلي توضيح داده شد، سركه سفيد به جذب كلسيم كمك مي‌كند. اين ماده، به تقويت استخوان‌ها و در نتيجه جلوگيري از پوكي استخوان كمك مي‌كند.

سركه سفيد خوراكي به دليل طعم قويتر نسبت به ساير سركه ها كاربرد وسيعي در پخت و پز ، درست كردن ترشي ، طعم دار كردن سس ها و سالادها و توليد پنير دارد. توجه داشته باشيد كه اگر براي اولين بار مي خواهيد از اين سركه استفاده كنيد مقدار كمي از آنرا مورد مصرف قرار دهيد زيرا عطر و طعم تند و تيز تري نسبت به سركه هاي ديگر دارد.
موارد ذكر شده براي كاربردهاي خوراكي و پزشكي سركه سفيد تنها منحصر به سركه سفيد نيست و حاصل ماده موثره آن يعني اسيد استيك است كه ماده اصلي تشكيل دهنده همه سركه هاي موجود است.
سركه‌ را دوست سلامت خود بدانيد. سركه‌سرشار از مواد مغذي‌اي است كه به لاغر شدن كمك مي‌كند، هضم غذا را راحت‌تر مي‌سازد و خواصي دارد كه با كلسترول، فشار خون بالا، پيري و عفونت گوش مقابله مي‌كند.

حتما شما هم با نام سركه‌‌هاي گوناگون آشنا هستيد؛ سركه عسل، سركه خرما، سركه نعناع، سركه بالزاميك و سركه سبزيجات معطر. اينها محصولات جديدي است كه اين روزها در اغلب فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به فروش مي‌رسد و نظرات خانواده ها درباره اين سركه ها متفاوت است.
خواص سركه سفيد براي سلامتي بدن
۱. افزايش سطح انسولين

اولين خاصيت سركه سفيد ، افزايش سطح حساسيت به انسولين در افراد مبتلا به ديابت نوع دوم و افراد در آستانه ابتلا به ديابت است. بنابراين اگر بايد غذاهايي كه سطح انسولين را بالا مي‌برند، مصرف كنيد، مصرف متعادل سركه را امتحان كنيد.




۸. افزايش سلامت مغز

مصرف سركه، به دليل افزايش سلامت مغز، بسيار توصيه مي‌شود. در نتيجه، توانايي بازشناختي را بهبود بخشيده و ساختارهاي اصلي بافت مغز به نام اسفنگوليپيد را توليد مي‌كند.
۹. خواص ضد ميكروبي

سركه سفيد داراي خواص ضد ميكروبي است و به عنوان يك عامل پاك كننده طبيعي به كار مي‌رود. اضافه كردن سركه سفيد به غذا، به دليل داشتن اسيدهاي ارگانيك مانند استيك، لاكتيك، سيتريك، پروپيونيك و تارتاريك، باعث كشته شدن باكتري‌ها مي‌شود.
۱۰. فعاليت آنتي اكسيداني

خاصيت واقعي يك منبع خوراكي آنتي اكسيداني چيست؟ در واقع، آنتي اكسيدان موجود در خوراكي‌ها به جلوگيري از بروز آسيب ناشي از فرآيند اكسايش در بدن كمك مي‌كند. آنتي اكسيدان نقش مهمي در بهبود سلامتي بدن نيز ايفا مي‌كند. آنتي اكسيدان‌ها با راديكال‌هاي آزاد مبارزه كرده و سلامت بدن را حفظ مي‌كنند. سركه سفيد، يكي از منابع آنتي اكسيداني است.
۱۱. كالري پايين

در واقع، ۱ قاشق غذاخوري سركه سفيد فقط ۳ كالري دارد و چربي آن صفر است. در نتيجه، اضافه كردن سركه سفيد به سالاد مي‌تواند در دريافت كالري پايين به شما كمك مي‌كند.


۱۶. جذب مواد مغذي مفيد

يكي از خواص سركه سفيد براي سلامتي، افزايش جذب مواد مغذي است. مقدار بالاي استيك اسيد موجود در آن به جذب اين مواد كمك مي‌كند. در نتيجه، مواد مغذي موجود در غذايي كه مي‌خوريد، نقش بهتري در حفظ سلامت بدن شما خواهند داشت.
۱۷. پيشگيري از سرطان

كدام بيماري است كه تمام زن‌ها از آن مي‌ترسند؟ خوب، قطعا يكي از بيماري‌هايي كه به ذهن خطور مي‌كند، سرطان دهانه رحماست. در واقع، هر سال، زنان زيادي به دليل ابتلا به سرطان دهانه رحم مي‌ميرند. جلوگيري از اين بيماري و درمان آن اهميت بالايي دارد. سركه سفيد مي‌تواند در جلوگيري از اين بيماري به شما كمك كند. چون سركه به عنوان يكي از مواد تست دهانه رحم به كار مي‌رود، رشد سلول‌هاي اين نوع سرطان را مشخص مي‌كند.
استيك اسيد موجود در سركه سفيد كه بر دهانه رحم قرار بگيرد، باعث سفيد شدن سلول‌هاي سرطاني مي‌شود. بر عكس، اگر سلول‌ها سالم و عادي باشند، رنگي صورتي را نشان مي‌دهند. به علاوه، گفته مي‌شود كه سركه سفيد در پيشگيري از رشد برخي سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان ريه، سرطان سينه، سرطان مري و سرطان پروستات موثر است. به طور خلاصه، سركه به جلوگيري از برخي بيماري‌ها كمك بزرگي مي‌كند.
۱۸. پيشگيري از زگيل

يك مطالعه نشان مي‌دهد كه استيك اسيد موجود در سركه سفيد مي‌تواند به از بين بردن زگيل كمك كند. درماني عالي است، نه؟
۱۹. تسكين خارش و درد

سركه سفيد به كاهش خارش و درد شهرت دارد. سركه سفيد را به آب حمام خود اضافه كنيد تا خارش پوست را كاهش دهد. براي داروهاي بيشتر به پزشك مراجعه كنيد.
۲۰. درمان سوختگي و جراحات

همان‌گونه كه قبلا گفته شد، سركه خواص ضد باكتري دارد. اين ويژگي به درمان سوختگي ناشي از جراحات كمك مي‌كند.


۱۲. انتخابي رژيمي

همان‌گونه كه در مورد بالايي گفته شد، سركه سفيد كالري پاييني داشته و چربي آن صفر است. بنابراين اضافه كردن آن به رژيم غذايي روزانه خود كار درستي است. مصرف سركه سفيد نه تنها خواص مهمي براي سلامتي شما دارد بلكه باعث بهبود رژيم غذايي شما نيز مي‌شود. براي مصرف خوراكي، آن را به غذا و سالادهاي خود اضافه كنيد.
۱۳. كمك به كاهش وزن

سركه مي‌تواند با افزايش حس سيري و پر بودن، در كاهش وزن به شما كمك كند. بنابراين ميزان مصرف غذا را كاهش مي‌دهد. سركه، در داشتن رژيم غذايي بهتر به شما كمك كرده و سطح قند خون را نيز كنترل مي‌كند.
۱۴. پيشگيري از چاقي

اكثر افراد، مراقب وزن بدن خود هستند. آن‌ها مي‌خواهند دريافت غذاي خود را مديريت كرده و از تمام مواد مغذي موجود در غذا آگاه باشند. همه اين كارها براي حفظ سلامت بدن است. تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي كه سركه مصرف مي‌كنند، وزن پايين‌تر و چربي داخلي كمتري دارند. به علاوه، سركه با كاهش چاقي، به جلوگيري از سندرم متابوليك كمك مي‌كند.
سركه سفيد و خواص آن
۱۵. منبع مواد مغذي

همه مي‌دانند سركه سرشار از مواد مغذي از جمله ويتامين B1، ريبوفلاوين و نمك‌هاي معدني است. بنابراين، اگر مي‌خواهيد بدن‌تان عملكرد سالمي داشته باشد، مي‌توانيد سركه سفيد مصرف كنيد.



۲۱. درمان گلودرد

گلودرد شما را آزار مي‌دهد؟ سركه سفيد در تسكين اين بيماري به شما كمك مي‌كند. در واقع سركه براي درمان برخي بيماري‌ها از جمله مشكلات مربوط به گلو مفيد است. با اضافه كردن يك قاشق چايخوري سركه سفيد به آب و غرغره كردن آن، گلودرد خود را تسكين دهيد.
۲۲. تقويت سيستم ايمني

همه اين خواصي كه در بالا خوانديد، يك نتيجه مهم را نشان مي‌دهند. سركه سفيد براي تقويت سيستم ايمني بدن و در نتيجه سلامت عمومي مفيد است.
سركه سفيد به عنوان درمان زيباييافزايش سلامت مو
از سركه سفيد به عنوان يك محصول طبيعي مراقبت از مو استفاده كنيد. براي داشتن مويي نرم و سالم، آن را به يك نرم كننده خوب اضافه كنيد. سركه سفيد به درمان شوره سر نيز كمك مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.