چهارشنبه ۲۲ فروردین ۰۳

خواص دارويي و درماني روغن درخت چاي

روغن درخت چاي Tea Tree Oil ، با نام علمي Melaleuca alternifolia از خانواده Myrtaceae بومي استراليا مي‌باشد.TTO، از حدود ۱۰۰ سال پيش در استراليا به عنوان يك ماده ضد التهاب و ضدعفوني‌كننده كاربرد فراوان داشته ولي درسالهاي اخير مورد توجه جهاني قرار گرفته‌است. اين روغن حاوي تركيبات متعدد از جمله ترپن هيدروكربن‌ها، منوترپن‌ها، سزكوئي ترپن‌ها و الكل مي‌باشد.

تاول پا را درمان مي‌كندخواص ضد باكتريايي و قبض كنندگي روغن درخت چاي مي‌تواند در درمان تاول پا نقش داشته باشد. به علاوه، اين روغن مي‌تواند خطر عفونت و بازگشت آن را از بين ببرد.يك بخش روغن درخت چاي و سه بخش آب ساده (يا هر روغن سبزيجاتي) را با هم مخلوط كنيد. با استفاده از يك گلوله‌ي پنبه‌ي تميز، به آرامي اين محلول را روي ناحيه‌ي مبتلا شده بماليد. بگذاريد به مدت ۱۰ دقيقه بماند، بعد مي‌توانيد آن را به آرامي با آب سرد بشوييد. مي‌توانيد اين كار را دو تا سه بار در روز به مدت چند روز تكرار كنيد.
عفونت گوش را درمان مي‌كنداين ويژگي درماني آن نيز به خواص ضد قارچي و ضد باكتريايي روغن درخت چاي بر مي‌گردد. مي‌توانيد قبل از مصرف چند قطره روغن درخت چاي را با يك چهارم فنجان روغن درخت زيتون رقيق كنيد. سرتان را به يك طرف خم كنيد، و با استفاده از يك قطره چكان كوچك، چند قطره روغن رقيق شده را داخل گوشتان بريزيد. سرتان را به مدت چند دقيقه در همان حالت خم شده نگه داريد – اين كار اجازه مي‌دهد روغن به داخل كانال گوش‌تان سر بخورد. مي‌توانيد براي اطمينان از آن كه روغن اضافي سر ريز نكند با يك گلوله‌ي پنبه را روي گوش‌تان فشار دهيد.
با وجود اين، مطالعات خاصي حاكي از آن هستند كه استفاده از روغن درخت چاي در گوش مي‌تواند عوارض نامطلوبي نيز به همراه داشته باشد. در گزارش ديگري آمده است كه روغن درخت چاي مي‌تواند باعث نقص شنوايي شود. قبل از استفاده ي آن حتما با پزشك مشورت كنيد.
خواص دارويي و درماني روغن درخت چاي


روغن درخت چاي (TTO) به عنوان يك جزء مؤثر در بسياري از فرمولاسيون‌هاي مورد استفاده در درمان عفونت‌هاي پوستي نيز وجود دارد و بطور گسترده‌اي در بسياري از كشورها از جمله استراليا، اروپا و آمريكاي شمالي به عنوان داروئي مؤثر به فروش مي‌رسد.در مطالعات علمي متعددي خواص ضد ميكروبي و ضد باكتريايي TTO به اثبات رسيده است. و از سال ۱۹۹۰ تاكنون گزارش‌هاي متعددي خاصيت ضدميكروبي TTO را در مقالات علمي معتبر تأييد كرده‌اند.در تحقيقات مشخص شده كه TTO ضد باكتري‌هاي گرم منفي، اشرشياكلي، باكتريهاي گرم مثبت و استافيلوكوكوس مؤثر مي‌باشد.در مورد آكنه نيز مقالات متعددي وجود دارد كه نشان مي‌دهد TTO به صورت موضعي يك ضدعفوني‌كننده مؤثر در از بين بردن باكتري‌هاي ايجادكننده آكنه مي‌باشد.


به پيشگيري از عفونت‌ مثانه كمك مي‌كندروغن درخت چاي در مقابله با باكتري‌هاي مقاوم در برابر آنتي بيوتيك‌ها بسيار موثر عمل مي‌كند – كه به همين خاطر در پيشگيري از عفونت مثانه كارساز است. بخار روغن درخت چاي جلوي باكتري‌هايي را كه باعث اين عفونت‌ها مي‌شوند مي‌گيرد (كه يكي از آن‌ها E.coli است). مي‌توانيد ده قطره روغن درخت چاي را به آب حمام اضافه كنيد و با اين كار ورودي مجراي ادرار را شستشو دهيد – كه اين كار مي‌تواند به درمان كمك كند. اما چون تحقيقات محدودي در اين زمينه انجام شده است، بهتر است با پزشك مشورت كنيد.
طبق مطالعه‌اي كه در لهستان انجام شده است، روغن درخت چاي مي تواند به درمان عفونت مجاري ادرار نيز كمك كند. روغن درخت چاي همچنين در درمان عفونت مجاري ادرار زنان در دوره‌ي پيش از يائسگي كارساز است.
ناخن‌ها را تقويت مي‌كندچون روغن درخت چاي يك ضد عفوني كننده‌ي قدرتمند است مي‌تواند با عفونت‌هاي قارچي كه ممكن است باعث شكننده شدن ناخن‌هاي‌تان شوند مبارزه كند. همچنين مي‌تواند به درمان ناخن‌هاي زرد يا رنگ باخته كمك كند. فقط كافي است نصف قاشق چايخوري روغن ويتامين E را با چند قطره روغن درخت چاي مخلوط كنيد. اين محلول را روي ناخن‌ها بماليد و به مدت چند دقيقه ماساژ دهيد. بگذاريد 30 دقيقه بماند، بعد مي‌توانيد آن را با آب ولرم بشوييد. آنرا خشك كنيد و كمي لوسيون مرطوب كننده به ناخن ها بماليد. انجام اين كار دو بار در ماه مي‌تواند نتايج مطلوبي برايتان به همراه داشته باشد.

در يك مطالعه يك سوكور كه بر روي ۱۲۴ بيمار انجام شد. اثر ژل روغن درخت چاي را با غلظت ۵٪ با بنزوئيل پراكسايد مقايسه نموده، هردو دارو اثر معني داري در بهبود بيماري با كاهش تعداد ضايعات ملتهب و غير ملتهب نشان دادند. اگرچه عملكرد TTO آهسته تر بود ولي اثرات جانبي كمتري در پي داشت.در سال ۲۰۰۷ انشائي و همكاران در يك مطالعه دوسوكور تصادفي اثر درماني ژل ۵ درصد TTO را در بيماران مبتلا به آكنه خفيف و متوسط بررسي و نتيجه ثمربخشي آن را گزارش نمودند.در حال حاضر مطالعات به روشني طيف وسيعي از خواص TTO را به اثبات رسانيده‌اند، ازجمله اين خواص شامل:
اثرات ضد باكتريضد قارچضد ويروسيضد پروتوزوآدر تحقيقات انجام شده مكانيسم عمل TTO در از بين بردن باكتريها بررسي و مشخص شده‌است كه تركيبات TTO توسط اختلال در ساختار و عملكرد غشاءهاي باكتري و از بين بردن تماميت غشاء عمل مي‌كنند.
فوايد روغن درخت چايگل مژه را درمان مي‌كندگل مژه چيزي نيست به جز يك ورم التهابي در لبه‌ي يكي از پلك‌ها. اين ناراحتي ممكن است به خاطر عفونت باكتريايي به وجود آمده باشد. و روغن درخت چاي به خاطر داشتن خواص ضد باكتريايي مي‌تواند درماني بي نظير براي اين ناراحتي باشد. روغن درخت چاي گل مژه را ضد عفوني مي‌كند و از بين مي‌برد چون التهاب را كاهش مي‌دهد و مانع مانع از تجمع باكتري‌ها در آن ناحيه مي‌شود.
مي‌توانيد يك قاشق چايخوري روغن درخت چاي را با دو قاشق غذاخوري آب تصفيه شده مخلوط كنيد و اين مخلوط را مدتي در يخچال بگذاريد. به آرامي آن را حداقل سه بار در روز و تا زماني كه ورم و درد فروكش كند روي ناحيه‌ي آسيب ديده بماليد. گفته مي‌شود روغن درخت چاي فعاليت باكتري استافيلوكوك را مختل مي‌كند.



به درمان بيماري‌هاي مقاربتي كمك مي‌كندخواص ضد باكتريايي روغن درخت چاي مي‌تواند به درمان علائم بيماري‌هاي مقاربتي كمك كند. همچنين مي‌تواند درد به وجود آمده توسط ناراحتي‌هايي مانند سفليس يا شانكروئيد را تسكين دهد. استعمال روغن درخت چاي در ناحيه‌ي مبتلاشده (با استفاده از گلوله‌هاي پنبه‌ي تميز) مي‌تواند باعث تسكين درد شود. انجام هر روزه‌ي اين درمان به مدت حداقل دو هفته مي‌تواند نتايج خوبي به بار بياورد. همچنين مي‌توانيد چند قطره روغن درخت چاي را به آب حمام اضافه كنيد تا به كمك آن از علائم دردناكي كه به آن‌ها مبتلا شده‌ايد رهايي پيدا كنيد.

درد حفره‌ي خشك را درمان مي‌كندحفره‌ي خشك، ناراحتي است كه در آن فرد مبتلا درد شديدي را چند روز بعد از كشيدن دندان احساس مي‌كند. و روغن درخت چاي، به خاطر خواص ضد عفوني‌اش، در پيشگيري از عفونت دندان و لثه و بر طرف كردن درد بسيار خوب عمل مي‌كند.۱ تا ۲ قطره روغن درخت چاي را روي يك گلوله ي پنبه‌ي خيس بريزيد. به آرامي آن گلوله را بر روي ناحيه مبتلا شده بماليد. بگذاريد ۵ دقيقه بماند. پنبه را برداريد و آن ناحيه را با آب ولرم بشوييد. مي‌توانيد بسته به نياز خود ۲ تا ۳ بار در روز اين كار را تكرار كنيد.

عفونت ناف را درمان مي‌كندروغن درخت چاي، با توجه به خواص ضد قارچي و ضد باكتريايي‌اش، مي‌تواند درمان خوبي براي عفونت ناف باشد. فقط كافي است ۴ تا ۵ قطره روغن درخت چاي را با ۱ قاشق چايخوري روغن زيتون يا نارگيل مخلوط كنيد. با استفاده از يك گلوله‌ي پنبه‌ي تميز، به آرامي مخلوط روغن را بر ناحيه‌ي مبتلا به عفونت بماليد. بگذاريد به مدت ۱۰ دقيقه باقي بماند، و بعد به آرامي با استفاده از يك دستمال تميز روغن را از آن ناحيه پاك كنيد. اين كار را دو تا سه بار در روز انجام دهيد تا به نتايج مطلوب دست پيدا كنيد.

درد كانال ريشه‌ي دندان را درمان مي‌كندهر چند در اين رابطه به تحقيقات بيشتري نياز است، استفاده از روغن درخت چاي در درمان درد كانال ريشه‌ي دندان اثرات مثبتي به همراه دارد. چنين در يافته اند كه روغن درخت چاي ريشه‌ي دندان را عفونت زدايي مي‌كند و نهايتا درد را از بين مي‌برد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.