سه شنبه ۲۱ فروردین ۰۳

خواص دارويي و درماني روغن هليله سياه

هليله سياه تقويت كننده حافظه است و مانع از سفيد شدن مو مي شود، همچنين جويدن روزانه مقداري از آن به صورت ناشتا بواسير، قولنج و يبوست و آسم را درمان مي كند؛ براي برطرف كردن سياهي دور چشم موثر است. هليله سياه طبيعت گرم و خشك دارد و درخت آن تقريباً طولش سه الي چهار متر است در آغاز بهار برگ مي دهد برگ هاي آن بيضي كشيده نوك تيز است.
اين درخت پر شاخه برگ ها به رنگ سبز تيره شامل دم برگي كه تا روي برگ صاف پشت برگ اندكي كرك دار خاكستري در اوايل ارديبهشت گل مي كند گل هاي آن كوچك پنج پر نازك به رنگ صورتي مايل به سفيد به صورت خوشه اي اين گل ها تا اوايل خرداد پرشاخه ها دوام دارند بعد تبديل به ميوه مي شوند.

نكات مصرف روغن هليله سياهبايستي دانه اين گياه مكيده شود تا آرام آرام نرم شود.لازم به ذكر است كه هليله سياه به اندازه يك دانه عناب است و بايستي در ميزان مصرف آن دقت نمود.توصيه مي شود هليله سياه را با روغن بادام شيرين چرب كنند تا خشونتش گرفته شود.مصلح هليله سياه، عسل است، بهتر است يك مقدار عسل به آن اضافه كنيد تا مصلح آن در بدن باشد.به طوركلي مصرف گياه دارويي هليله سياه، رطوبت‌ها و مواد زائد از مغز و حلق را از بين مي‌برد و حافظه را افزايش مي‌دهد به شرط آن كه با عسل به اضافه كمي روغن بادام شيرين مخلوط كنند، البته يك مقدار دهان را جمع مي‌كند و حالت گس دارد.خواص دارويي و درماني روغن هليله سياه


ميوه آن اندكي دراز و نوك تيز اول به رنگ سبز به مرور تبديل به قرمز مي گردد در آخر مردادماه به طور كامل مي رسد تغيير رنگ مي دهد همه قهوه اي سير مايل به سياه آن را در اوايل شهريور از درخت مي چينند در آفتاب پهن مي كنند تا خشك شود در اثر خشك شدن به طور كلي تغيير رنگ مي دهد به رنگ سياه تبديل مي گردد آماده براي بازار صادرات مي شود. بهترين نوع آن بي دانه سفت بدون پوسيدگي كوچك با رنگ سياه مي باشد اين درخت بومي هندوستان است اما در بنگلادش و پاكستان هم وجود دارد.
يكي از گياهان دارويي مفيد هليله سياه نام دارد.


خواص دارويي هليله سياهطبع اين گياه سرد خشك بوده برخي خواص دارويي آن عبارتند از:
از تقويت كننده‌هاي معده به حساب مي‌آيد و سيستم گوارشي را براي هضم غذا تحريك مي‌كند. همچنين از ديگر خواص آن براي دستگاه گوارش، درمان سوزش سردل، درمان اسهال و رفع يبوست بوده، مصرف آن پس از غذا، اسيديته معده را خنثي مي‌كند.جويدن هر شب هليله سياه به طور متناوب، بيماري آسم را به حداقل كاهش مي‌دهد.

استفاده از هليله سياه براي رفع سفيدي مو، سياه شدن مجدد موهايي كه سفيد شده‌‌اند و پيشگيري از افزايش موهاي سفيد مفيد است. توصيه شده براي سياه شدن موهاي سفيد يك يا دو سال هر روز صبح پس از بيدار شدن از خواب به اندازه يك تا دو عدد هليله سياه مصرف شود. در كتب طب سنتي درباره هليله سياه و سفيدي مو آمده است كه، چنانچه كسي يك سال يا بيشتر به مصرف هليله سياه مداومت كند، موها را سياه مي‌كند. در سياه شدن مو تاثيرش خوب بوده و جلوي سفيد شدن مو را مي‌گيرد و مزاج را اصلاح و پاكسازي مي كند. موجب كاركرد صحيح معده مي‌شود و به طور كلي، عامل جواني، شادابي و نشاط كاركرد صحيح معده است كه موجب لينت مزاج صحيح و دفع سموم از بدن و احساس سبكي مي‌شود.

استفاده از گياه هليله، باعث تقويت بينايي و افزايش نور چشم ميشود، همچنين براي درمان ناراحتي‌هاي چشمي، چشم را با دم كرده آن شست و شو دهيد، علاو بر اين براي برطرف كردن سياهي دور چشم موثر است.جويدن روزانه مقداري از گياه هليله، به صورت ناشتا، بيماري‌هاي متعدد از جمله بواسير، قولنج و يبوست و آسم را درمان مي‌كند.مصرف پودر شده آن، خون را تصفيه مي‌كند.اين گياه تقويت كننده حافظه بوده، براي افزايش قواي فكر مفيد است.يكي از مهمترين خواص هليله درمان سفيد مو است.هليله سياه و سفيدي مو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.